Nieuwe Eet.nu features

  • Tom-Eric

    Elke dag worden er door de ontwikkelaars achter Eet.nu (waar ik zelf ook bij hoor) wijzigingen online gezet die Eet.nu verbeteren. Soms zijn de wijzigingen groot genoeg om er een artikel op onze blog of een klein stukje in onze nieuwsbrief over te schrijven, maar er zijn ook een heleboel wijzigingen die we nooit toelichten, vaak omdat we ook liever doorwerken aan de volgende feature in plaats van een middag te spenderen aan een artikel daarover.

    Ik vind dat zelf soms zonde en een lopend topic op ons forum is een uitstekende en laagdrempelige manier om wijzigingen te melden en te discussiëren over features die nog ontwikkeld worden en dingen die onze bezoekers graag willen zien.

    Nieuwe provincie pagina

    Één van die onderbelichte wijzigingen die we bijvoorbeeld onlangs hebben gelanceerd is onze nieuwe provincie pagina . Voorheen was er op deze pagina enkel een lijst van steden in een provincie te zien, maar sinds kort kan je ook een aantal uitgelichte restaurants zien en de nieuwste recensies in een provincie.

    Verder hebben we de afgelopen maand natuurlijk ook tijd gestopt in de lancering van dit forum. Zoals de rest van de website is het forum responsive. Je kan hem dus net zo goed op je mobiel of tablet gebruiken als op je desktop/laptop.

    Ook is er veel tijd gestopt in het versnellen en verbeteren van de website. Er is een extra server bijgekomen die een aantal hele snelle SSD schijven heeft gekregen om onze database te versnellen en de kerst-drukte beter aan te kunnen en er zijn een aantal stabiliteitsproblemen opgelost in onze code.

    Naast het melden van de dingen waar wij aan werken ben ik echter ook heel erg benieuwd naar de ideeën van onze eigen bezoekers, dus voel je vrij om die hier te melden :-).

  • Gerard

    Toen we begonnen met Eet.nu deden we onze administratie in Excel en verstuurden we de facturen per post. Ergens tijdens onze groeistuipen was dit niet meer te doen en hebben we een eigen facturatiesysteem geschreven. Het voordeel van je eigen software maken is dat je het helemaal naar je eigen hand kunt zetten en optimaliseren voor je eigen workflow.

    Onlangs heb ik voor restaurateurs de mogelijkheid gemaakt om alle facturen van hun eigen restaurant in te zien en te te downloaden. Dit scheelt ons het nasturen van facturen die verloren zijn gegaan en is voor een eigenaar ook prettig omdat het meteen een mooi overzicht geeft van de kosten en de geregistreerde betaalstatus.

    screenshow facturen inzien voor restaurateurs

    Ook de gegevens op de facturen kunnen hier eenvoudig aangepast worden zoals het e-mailadres waar de factuur naar gestuurd moet worden of de tenaamstelling omdat deze soms afwijkt van de restaurantnaam.

  • Rob en Els

    Hoi Eet.nu team,

    Kort en krachtig, ik ben trots op jullie !! Het ziet er GELIKT uit, om maar in het jargon te blijven ;)

    Een tip, waar wellicht al aan is gedacht en door jullie is verwerkt, let op de grootte van de zaken die gebruikers kunnen uploaden. Foto's etc. Ik weet van andere sites met andere insteek, dat dit na enige tijd aan banden moest worden gelegd.

    Groet Rob

  • Tom-Eric

    In principe is dat voor ons geen probleem. Alle geüploade bestanden worden door een andere partij (Amazon) gehost en de kosten voor opslag en bandbreedte voor foto's zijn gelukkig heel erg laag en worden dankzij goedkopere harde schijven en bandbreedte ook elk jaar lager per geüpload bestand.

  • adriaan

    Pfff, klinkt goed

  • Rob en Els

    Ik heb meteen een vraag. Kan er een naam komen, (op de hoofd forum pagina bij elk topic) dat je kunt zien wie het laatst gepost heeft ?? Nu klik ik steeds op elk topic om te checken of er een nieuwe reactie is. Is volgens mij bij andere forums ook vaak toegepast.

  • Tom-Eric

    Ik denk dat we volgende week een aantal van dat soort verbeteringen kunnen doen. We moeten wel altijd goed opletten dat het ontwerp helemaal schaalt naar het schermformaat van een mobiele telefoon, maar in principe moet dat er wel bij kunnen.

    In de tussentijd kan je je wellicht abonneren op topics die je interessant vindt met de knop in de rechterzijbalk. Hiermee krijg je automatisch een e-mail wanneer er iemand reageert en hoef je dus niet de hele tijd pagina's te vernieuwen ;-).

  • Cynthia

    Ja dat punt van Rob is echt een goede, heb ik ook "last" van haha...

  • Gerard

    Zoals Tom-Eric al zei hebben we niet lang geleden onze databases naar een snellere server verplaatst. Ik heb zojuist de websites zelf die nog niet over waren (www.eet.nu, restaurateurs.eet.nu, reserveringen.eet.nu, assets.eet.nu en api.eet.nu) ook overgezet. Het kan tot 24 uur duren voordat alle providers deze wijziging opgepikt zullen hebben.

    Mocht er iets niet naar behoren werken, laat het weten. Mocht alles nu veel sneller en fijner lijken, laat het ook weten!

  • adriaan

    Misschien iets voor het forum. De nieuwe reacties staan helemaal onderaan. Dit is bij langere topics niet zo handig. Als de nieuwe reacties bovenaan zouden staan dan scheelt het aardig wat in het scrollen.

  • Tom-Eric

    Als standaard vind ik het vervelend om berichten ondersteboven te moeten lezen om een idee te krijgen wat er allemaal besproken wordt. Misschien moeten we het een optie maken, of duidelijk aangeven waar je de laatste keer gebleven bent met lezen door bijvoorbeeld de gelezen posts een ander uiterlijk te geven en/of direct naar de eerste niet gelezen post te springen als je een topic opent.

  • Tom-Eric

    Een kleine bug uit het forum gehaald: Als je een reactie wijzigde, dan werd de "laatste reactie geplaatst op" datum van het topic gewijzigd naar het tijdstip van de wijziging. Hiermee kon je bijvoorbeeld een oud topic omhoog krijgen in de lijst door een reactie te wijzigen. Nu wordt het tijdstip dat het laatste bericht geplaatst is gebruikt.

    Ook houden we nu bij wat mensen wijzigen in een reactie. Wellicht dat we dit later inzichtelijk gaan maken, zodat je bijvoorbeeld het eerste bericht in een topic up 2 date kan houden, maar nog steeds oudere versies van dat bericht kan inzien.

    Een wijziging die ik gisteren heb gemaakt, maar die vanmorgen pas voor het eerst "zichtbaar" was is de mail die we versturen de dag na een reservering bij een restaurant. Vroeger was dat een mail met alleen maar tekst, maar sinds vanmorgen is dat een mooiere HTML mail met een echte knop. Hopelijk zorgt dit ervoor dat meer mensen een recensie schrijven na hun lunch of diner.

    Reserveer follow-up mail

  • Tom-Eric

    De afgelopen 2 dagen heb ik gewerkt aan de integratie tussen de community en het forum. Het eerst merkbare resultaat is dat nieuwe topics en reacties nu ook in de community zichtbaar zijn, zodat je direct kan zien wat de mensen die je volgt allemaal doen.

    Forum updates in de community

  • Rianne Dekker

    Nice, handig! :)

  • Rob en Els

    Hoi,

    Wij zouden het handig vinden als je op de forum homepage zou kunnen zien wie er ingelogd is. Dan is het leuk om in een bepaalde topic iets te plaatsen, omdat je weet dat degene die ook in dat topic veel posten doet, dan waarschijnlijk ook even binnenkomt met een reactie. Nu zitten we soms achter het Vivobook en wachten, wachten, wachten, of degene waar je naar gereageerd hebt net toevallig ook online is. Bij de BMW Treff forum doen ze dat, en ik vind dat heel handig. Ik log in, ik kijk of degene zie die ik wat wil vragen, en kan dan beslissen of ik wacht of ergens anders naar toe ga, om later nog eens terug te komen.

    Ik zou dan wel alleen de geregistreerden vermelden. Samenvattend kun je voor de overigen in één aantal de niet geregistreerde inloggers vermelden. BMW Treff is trouwens een vrij professioneel forum. Ik heb me sinds kort opnieuw geregistreerd / aangemeld vanwege de verandering van de 3 naar de 1 serie. Ben al lid sinds begin 2006 of zo iets. Leuke features zijn dat je op carrosserie soort kunt filteren. Dat zou bijvoorbeeld ook straks hier gebruikt kunnen worden in een andere opzet met een andere insteek van de filter. Kom ik nog op terug als dit forum druk, druk, druk wordt. Want dan is dat pas handig.

  • Rob en Els

    Hoi,

    Ik zou de blader functie niet alleen beneden plaatsen, maar ook boven aan de pagina.

  • Tom-Eric

    @ Rob: Wat bedoel je precies met de "blader functie"? Is dat de link "Terug naar alle topics"?

    BMW Treff lijkt gebruik te maken van vBulletin, een leider in forum software. Prima software, maar ook een stuk lastiger om te customizeren en te integreren met onze bestaande community. Wij hebben ervoor gekozen om onze eigen software te schrijven (nadat we eerst een aantal open-source opties hebben overwogen), omdat we de look-and-feel van het forum dan beter kunnen aansluiten bij de rest van onze site. Dat betekent echter ook dat we elke nieuwe feature zelf moeten programmeren.

    Een functie als zien we er op een bepaald moment online is klinkt heel cool, maar kost helaas ook veel tijd om te maken, mede dankzij de populariteit van eet.nu (er zijn op elk moment honderden gebruikers online). Ik denk dat we dat soort projecten moeten laten liggen tot het forum wat populairder is en in de tussentijd met slimmere oplossingen komen die minder tijd kosten om te maken zoals de integratie die we nu hebben met de community en de mogelijkheid om je te abonneren op een topic. Zo weet je direct wanneer iemand een reactie plaatst en hoef je dus ook niet te kijken of er bepaalde mensen online zijn die dat wellicht gaan doen ;-).

  • Gerard

    De paginering zowel boven als onder bedoeld rob denk ik. Dat had ik ook bedacht.

  • Rob en Els

    De paginering boven en onderen zal wel moeten voor een snel gebruik te realiseren. Ik vind het nu al lastig om in Wat eten we vandaag, eerst naar beneden te scrollen, en dan volgend pagina te klikken, om bij de laatste reactie te komen, die pagina begint ook nog eens bovenaan, en moet dus weer scrollen. Het is dan ook een beetje inconsequent om de forum reacties onder elkaar te plaatsen, terwijl de recensies boven elkaar getoond worden.

    Verder vind ik het wel degelijk handig om de users te kunnen zien. Het abonneren vind ik een soort van verplichting om steeds weer te moeten checken in je mailbox of er reacties zijn. Dan ook weer je mailbox opruimen etc. etc. etc. Maar !! nou ben ik een "aparte / onhandige" gebruiker ;-)

  • adriaan

    Oeps Rob, dan ben ik dat ook, lol

  • Tom-Eric

    De recensies zijn een uitzondering omdat je elke recensie moet kunnen lezen zonder dat je de voorgaande recensies hebt moeten lezen. Bij het forum, reacties op een blog, reacties op een recensie en in de berichten is het wel nodig dat je ze in chronologische volgorde leest.

    Ik heb eer paar ideeën om het voor mensen die al in een topic gepost hebben of het al gelezen hebben makkelijker te maken om te beginnen waar ze gebleven zijn. Ik zal daar eens naar kijken.

  • Rob en Els

    @TE: Fijn dat je standvastig bent. Maar !! De chronologische volgorde waar je hier aan vasthoud is bij de meeste users echter verwarrend. In een mail werkt het namelijk idem. Krijg ik een mail waar ik plotseling bij betrokken wordt, dan moet ik bij een doorstuur mail ook onderen beginnen met lezen. Dus bij de meeste posters zal het niet als onaangenaam worden ervaren om boven de nieuwe reacties te zien. Wat misschien tevens wel mogelijk gemaakt zou moeten kunnen worden, is dat je op de topics page, rechts bij het aantal, je de mogelijkheid krijgt om naar de pagina en reactie te gaan sinds jouw laatste inlog. Bij BMW-Treff zijn de door jouw ongelezen topics waar nieuwe reacties in zijn gekomen vet gedrukt. Je kunt er dan in één oogopslag zien welke je nog niet gelezen hebt. Je kunt middels de knop "alle Foren gelesen", weer alles op een soort van opgeschoond zetten.

  • Rob en Els

    @TE: Vanuit de Community knal je wel direct op je eigen laatste reactie in een topic. Dat vind ik wel weer super !!!

    @Adriaan: We moeten TE wel van de straat houden ;-) Dus kritisch zijn met een :) is in deze voor TE wel een leuke bijkomstigheid.

  • Tom-Eric

    @Rob en Els: Jep, en ook vanuit de mails spring je altijd direct naar de juiste reactie op de juiste pagina ;-).

    We hebben zojuist onze iPhone App geüpdatet. Gelukkig was Apple snel met het controleren van de app, want anders was hij pas in het nieuwe jaar uitgekomen. Nu kunnen mensen die een iPhone of iPod Touch krijgen voor de kerst nog genieten van de laatste versie.

    Één van de grootste visuele wijzigingen in de app is het nieuwe icoon; een hartje dat bestaat uit een mes en vork:

    Eet.nu iPhone App

    Voorheen hadden we daar de 'e' uit ons logo. Alhoewel we heel trots zijn op dat logo is het niet direct het beste icoon voor een applicatie.

    Het vernieuwde icoon zorgt er hopelijk voor dat mensen direct weten dat de app met eten te maken heeft en zo worden er hopelijk ook meer nieuwe mensen geïntroduceerd tot Eet.nu. Ook is het herkenbaarder voor mensen die geen Nederlands spreken zodat we de huidige app straks ook in Servië en andere landen kunnen gebruiken.

  • Rob en Els

    @TE: Nou heb je een reactie overgeslagen. Ik wist het dat het ook jouw kon gebeuren ;-)

  • Tom-Eric

    Niet overgeslagen met lezen, alleen met reageren. Ik heb een paar ideeën om het "beginnen met lezen bij de juiste reactie" makkelijker te maken. Ik kan wel urenlang discussiëren over waarom het één beter is als het ander, maar ik kan die tijd beter stoppen in het verbeteren van het forum ;-).

Volg deze dialoog via e-mail

Onderwerpen

Markdown

Om opmaak toe te voegen aan een topic of reactie kan je gebruik maken van Markdown.