Slechte recensies

  • big jock

    Het verbaast mij keer op keer dat restaurants beroerd beoordeeld worden door eet.nu-volgers Men schrijft inhoudloze recensies: lekker gegeten, was heel gezellig,kom vlug weer,'t was weer top, nooit zo slecht gegeten bla, bla, bla...

    Daar heeft niemand dus wat aan. Serieuze schrijvers gaan in op de gerechten, (beschrijven en beoordelen deze met verstand van zaken gedetailleerd,) de bediening, de prijs-kwaliteitverhouding en de locatie.Doe ons een lol: als je een recensie schrijft, doe het dan enigszins serieus.

  • adriaan

    Dat zou leuk zijn big jock. Helaas willen teleurgestelde restaurantbezoekers soms hun frustratie kwijt.,Dit doen ze met zo'n recensie. Gelukkig weten de lezers wel wat er aan de hand is. Jammer is het natuurlijk wel dat het gemiddelde waarderingscijfer van het betreffende restaurant soms aardig daalt.

  • Tom-Eric

    Frankrijk en Nederland hebben hier natuurlijk ook een andere wetgeving over.

  • Tom-Eric

    Ik merk dat ik totaal geen problemen heb met het schrijven van een lovende recensie., maar als ik een slechte ervaring heb gehad ben ik meestal veel voorzichtiger met het omschrijven hiervan. Aan de andere kant besef ik me ook heel goed dat als ik geen recensie schrijf over zo'n ervaring er mede-bezoekers zijn die naar dat restaurant gaan en geld uitgeven die wellicht een betere keuze hadden gemaakt en een leukere avond hadden gehad als ik er wel één had geschreven. Dit dilemma heb je gewoonweg niet bij een positieve recensie.

    Ik zou me als bezoeker niet zo druk maken om wat er te vinden is over een bepaald restaurant op internet. Het enige wat belangrijk is is dat je eerlijk bent bij het geven van je mening.

  • Arnaud de Klerk

    Op het moment dat ik een wat slechtere recensie schrijf, denk ik ook goed na over wat ik er in zet en hoe ik het omschrijf. En dan blijf ik wel altijd correct. Enige tijd geleden een erg slechte bediening gehad in een zaak in Breda, maar het eten was verder wel OK. Het eten zal dan ook gewoon een goede waardering krijgen.

    Wat ik dan weer wel jammer vond was de restaurateur daar mee omging. We kregen een (overigens van beide kanten nette) e-mail wisseling waarbij ik een 'revangebon" kon krijgen, maar het kwam er eigenlijk wel op neer dat ik dan mijn recensie moest weghalen.

    Ik heb gezegd dat ik dat niet ging doen. Want het was een eerlijke recensie van wat er die avond gebeurt is. Als je alleen positieve recensies laat staan geeft dat ook een vertekend beeld en dat ik heb ik hem toen ook uitgelegd.

    Ik heb gezegd dat hij best die revangebon mocht sturen en dat ik dan best bereid was om voor een NIEUWE recensie te zorgen, maar deze laatste e-mail is verder onbeantwoord gebleven.

    Restauranthouders kunnen overigens wel klagen over de mogelijke gevolgen van een slechte recensie, maar:


    • Als het een incident is, zullen de goede recensies de overhand hebben en is er niets aan de hand

    • De klant heeft waarschijnlijk wel de volle mep betaald voor zijn/haar/hun etentje. Dat lijkt men zich als restauranthouder wel eens te vergeten.

    In het geval waar ik het hier boven over heb, gaf de restauranthouder toe dat het veel drukker was dan verwacht en dat hij te weinig personeel had. Maar vervolgens werden er gasten binnen gelaten zonder reservering welke zelfs aan de leestafel werden weggezet. Dit om maar elke mogelijke plaats in het restaurant te vullen. Terwijl je weet onvoldoende personeel te hebben.

    Op deze manier doe je je gasten tekort. Bewust... En dan heb ik er dus ook geen moeite mee dit in een recensie aan te stippen en een 4 te geven voor de service.

  • Tom-Eric

    +1 voor Arnaud's reactie, dat is eigenlijk precies hoe wij er ook over denken :-)

  • adriaan

    En ik ook!

  • tineke

    als oud horeca werknemer zal ik de andere kant van de medaille laten zien als ik destijds de gasten waaronder vaste zou hebben geweigerd kwamen ze misschien ook niet meer terug (wel melde ik altijd dat het wat langer kon duren) en over die slechte recensies er waren werkgevers die hun personeel met regelmaat van de klok opdrongen om een goede recensie te plaatsen als er weer eens een slechte was geplaatst dus ik vraag me af of deze site wel nut heeft, als meer en deel en er zijn ook ondernemers die bij hun collega 's slechte laten plaatsen hoe ziek kan je zijn

  • Tom-Eric

    Over frauduleuze recensies hebben we in het verleden ook geschreven: Vooroordelen over recensies. Uiteindelijk kan je als restaurant met frauduleuze recensies wellicht op de korte termijn een kleine boost krijgen, maar op de lange termijn heeft het geen effect of gaat het zelfs nadelig werken.

    Naast dat wij heel goed zijn in het detecteren van deze recensies (~ 30% van alle recensies), creëer je als restaurateur een onrealistisch beeld van je restaurant dat niet matcht met de verwachting van de gasten die via eet.nu op bezoek komen. Uiteindelijk zorgt dit voor ontevreden klanten die zelf weer negatieve recensies achterlaten.

    Als restaurateur kan je bij ons voor een kleine vergoeding (kostprijs) visitekaartjes bestellen met een URL die naar je recensies wijst. Deze kan je aan je gasten meegeven en ze vragen een recensie te schrijven over hun bezoek. Uiteindelijk zorgt dit voor een veel beter beeld en veel betere resultaten dan proberen zelf je rating te beïnvloeden.

  • Tom-Eric

    @Rob en Els: onderschat onze detectives van de redactie niet ;-). We hebben veel tools en signalen die we kunnen gebruiken om dat soort recensies te detecteren en daarbij kan een restaurateur zelf natuurlijk ook aan ons melden wanneer ze vermoeden dat een recensie frauduleus is waarna wij dit gaan onderzoeken.

  • Tom-Eric

    Haha, mijn tijd als recensie detective is voorbij, maar ik heb toentertijd een heleboel van de dingen die ik doe omgezet in kleine programma's die automatisch op elke recensie gedraaid worden en onze huidige redactie is zeer capabel wanneer het aankomt op het detecteren van fraude.

  • Arnaud de Klerk

    @Tineke

    Nu is het resultaat hetzelfde: 2 gezinnen die niet meer naar dit restaurant gaan en een flink negatieve recensie op deze site en bij de concurrente site. Uitleggen dat het restaurant vol zit aan een niet reserverende klant lijkt mij beter dan alle klanten die binnen zitten tekort doen.

    Een tevreden vaste klant zal het excuus van een vol zittend restaurant accepteren. Nu heeft de eigenaar van dit restaurant gewoon gekozen voor het geld: Tot de laatste stoel je restaurant vullen terwijl je weet dat je onvoldoende personeel hebt. Een kwalijke zaak.

    "Valse" recensies zal je altijd hebben, maar ik geloof Tom-Eric wel dat ze bij eet.nu inmiddels hier een soort van radar voor hebben. Enige tijd geleden heb ik een verhaal gelezen dat er tegenwoordig bots/programma's zijn die dit ook vrij nauwkeurig kunnen herkennen.

  • Tom-Eric

    Ja, we hebben op dit moment ongeveer 15 verschillende programma's die misbruik detecteren en dit allemaal op een eigen unieke manier doen. Ik wou dat ik daar wat uitgebreider over kan schrijven, maar ik ben bang dat die systemen effectiever blijven wanneer we de werkwijze van die programma's 'geheim' houden.

  • Tom-Eric

    Ik ontken niet dat er gasten zijn die proberen door afpersing korting te krijgen, maar dit schetsen als een grootschalig probleem is niet correct; het aantal meldingen dat we krijgen over afpersing zijn op één hand te tellen. Afpersing is trouwens gewoon strafbaar, dus als restaurateur kan je gewoon naar de politie gaan om aangifte te doen tegen dit soort personen. Het is niet eerlijk om de vinger te wijzen naar de recensie sites in plaats van de echte boeven.

  • Tom

    Bij een bepaald restaurant heb ik het idee dat de eigenaar en/of bekenden van hem zichzelf steeds "goede" recensies geven (9 á 10). De manier van schrijven is steeds gelijk en ook het gebruik van hoofdletters. Kan er niet een ip-check komen binnen Eet.Nu, zodat er niet meerdere accounts komen vanaf 1 ip-adres?

  • Tom-Eric

    We controleren recensies al op IP-adres en hebben daarbij nog veel meer controles om ook recensies die met behulp van een proxy server geplaatst worden te herkennen. Om welk restaurant gaat het? Dan kunnen onze content managers er naar kijken.

  • Arnaud de Klerk

    Bekentenis van Koen Bentjes, tot voor kort chef bij Pinot in Breda m.b.t. recensies op Iens.nl:

    > Koen Betjes

    > Hee Arnaud, u bent de enigste geweest die ik dit heb aangeboden, wel zijn de meeste recensies van pinot bekenden van mij die wel een "eerlijke" recensie hebben geschreven , Mvg koen

    Vergelijk het aantal recensies op deze site en op Iens maar eens. Deze goede man is er afgelopen september vertrokken ;-) En het aantal recensies daalt als een gek ;-)

  • Trees

    Het is volgens mij beter een kort verhaaltje te lezen met hoe en wat ,dan een lang dradig verhaal hoe je er heen bent gegaan,de deur was niet goed te vinden,ik heb gehad dat en dat ik heb dat wijntje gehad,ik ben naar de wc geweest ,daarna heb ik mijn ijsco gehad..... het zal wel de meeste gaan zo iets niet lezen.

  • Arnaud de Klerk

    Dat zal een beetje afhangen van de desbetreffende eetgelegenheid. Bij een cafetaria kan je het in 3 zinnen wel beschrijven. In augustus ga ik eten bij The Jane in Antwerpen. Dat zal een aanzienlijk langer verhaal worden. En gasten die daar naar toe gaan, zullen ook iets meer interesse hebben in de details.

  • adriaan

    De spijker op de kop, Arnaud

  • Arnaud de Klerk

    Bedankt ;-)

    En toevallig heb ik vandaag een wat langere recensie geplaatst bij een restaurant waar ik normaal gesproken een recensie met een "tussenlengte" geplaatst zou hebben. Maar omdat ik er een vijf voor de service geef, vond het ik het wel zo correct om dit fatsoenlijk te onderbouwen. Ik geef namelijk niet graag onvoldoendes, wetende wat voor invloed het kan hebben voor de restaurateur. We hebben het gisterenavond dan ook gemeld (niet dat er een recensie zou komen, maar wel de klachten) Ik vind het not done om in een restaurant te doen alsof alles prima was en dan de volgende dag op internet te gaan klagen.

  • adriaan

    Helemaal in orde Arnaud, zo hoor t ook. Zelf ben ik altijd wel voorzichtig met onvoldoendes, maar als het terecht is, gewoon zo doen.

Volg deze dialoog via e-mail

Markdown

Om opmaak toe te voegen aan een topic of reactie kan je gebruik maken van Markdown.