Duimpjes weging/regels/etc...

  • Arnaud de Klerk

    Ik snap dat de toevoeging van de duimpjes is gedaan om een laagdrempelige manier toe te voegen om een waardering voor een restaurant achter te laten. Maar eigenlijk zijn er nu in een week tijd twee flink uitwassen zichtbaar, althans in mijn ogen:

    https://www.eet.nu/harderwijk/de-admiraal

    Hier zakt de waardering van een restaurant van een 8 naar een 4 en krijg je dit soort statistieken:

    Statistieken

    Eten & drinken 8,3

    Sfeer 8,3

    Service 8,3

    Prijs / kwaliteit 8,3

    Het eindcijfer is 4,1.

    Dit cijfer is ook niet volgens jullie eigen richtlijnen (https://www.eet.nu/richtlijnen-voor-berichten -> Weging recensies) uit te leggen.

    Daarnaast hebben we ook dit gevalletje:

    https://www.eet.nu/oosterhout/strange-fruits-experience

    Op basis van de informatie welke ik al op dit forum heb gemeld (plus de volgnummers van de recensenten, data, etc...) het meer dan aannemelijk (understatement) dat alle duimpjes van het eigen personeel vandaan komen. Maar hierdoor hebben ze wel een 9,6 als cijfer, waarmee deze club dus het hoogste cijfer van de gehele Oosterhoutste horeca heeft, terwijl ze zelf nota bene het systeem ook misbruikt hebben om Zout & Citroen zwart te maken op eet.nu.

    Nu is dit natuurlijk niet mijn website, maar persoonlijk vind ik dat er serieus gekeken moet worden naar deze duimpjes, hun weging in het eindcijfer en eigenlijk ook of het wel wenselijk is dat men blijkbaar hiermee wel op het eigen bedrijf mag stemmen en deze dus zo zelfs op #1 kan krijgen. Want ik vind eigenlijk dat het de waarde van het cijfer welke gekoppeld is aan een restaurant volledig waardeloos maakt. Dat maken bovenstaande 2 zaken wel heel erg duidelijk.

  • Tom-Eric

    Hey Arnaud. Intern loopt de discussie ook over de duimpjes en zijn we aan het overwegen wat we er allemaal mee gaan doen.

    In ieder geval zijn we al begonnen met een herdesign van de duimpjes zodat ze straks niet allemaal individueel zichtbaar zijn op de restaurantpagina, maar los van elkaar. Als je dan 20 negatieve duimpjes krijgt zoals bij De Admiraal, dan overheerst dit niet heel het recensie overzicht.

    Daarnaast zijn we aan het kijken of we de weging van de duimpjes moeten verlagen en ze nog minder meetellen in vergelijking met recensies. Op dit moment tellen ze voor 20% mee, maar we moeten dit wellicht verlagen naar 10%.

    Ook zijn we aan het kijken of we lichte moderatie moeten gaan toevoegen op de duimpjes. Het is natuurlijk niet mogelijk om de intentie en het verhaal achter een duimpje te lezen zoals bij een recensie, en dit willen we ook niet, maar we zouden wel meerdere duimpjes van eenzelfde IP-adres kunnen verwijderen.

    Het laatste wat we aan het onderzoeken zijn is hoe we een duimpje meetellen. Op dit moment telt een 👍 mee als een 10 en een 👎 mee als een 1. We zijn aan het kijken of we deze score dynamisch kunnen maken en een 👍 bijvoorbeeld meetelt als het eindcijfer van het restaurant + 2 en een 👎 -2. Dit is echter wat lastiger omdat de duimpjes zelf meetellen voor het eindcijfer en we geen feedback loop willen waarbij een duimpje het eindcijfer verhoogt waardoor de duimpjes meer waard worden en het eindcijfer nog hoger wordt.

  • Arnaud de Klerk

    Hoi Tom-Eric.

    Dat vind ik fijn om te horen. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

  • Arnaud de Klerk

    Misschien is het een idee om de duimpjes in eerste instantie als geheel te wegen, hier een factor uit te krijgen welke vervolgens het eindcijfer met xx % kan verhogen/verlagen.

  • Tom-Eric

    Ik denk ook dat het zoiets gaat worden, waarbij we het gemiddelde cijfer van een restaurant over de gehele site gebruiken als er nog niet genoeg recensies zijn voor een eindcijfer.

  • Arnaud de Klerk

    Ook zoiets om naar te kijken:

    https://www.eet.nu/community/appple-mix

    Zichzelf omhoog stemmen en alle concurrenten in het dorp omlaag...

  • Arnaud de Klerk

    En? Is hier nog iets mee gebeurd?

  • Tom-Eric

    Hey Arnaud,

    Helaas heeft Corona veel van onze plannen voor dit jaar verstoord en moesten we snel schakelen om onze klanten te kunnen helpen deze tijd door te komen. Daarom is vanaf maart eigenlijk alle focus gegaan naar ons bestelsysteem en andere corona-related features (denk bijv. aan een tool om alle reserveringen in een bepaalde periode te annuleren met een persoonlijke boodschap).

    Ik hoop dat we in 2021 tijd hebben om hier naar te kunnen kijken.

  • Arnaud de Klerk

    ik vroeg mij af of hier nog wat ontwikkelingen waren?

  • Tom-Eric

    We zijn bezig met een grote update van de onderliggende code van de gids, het reserveersysteem en een aantal tools voor restaurateurs. Niet heel spannend qua features (misschien dat bepaalde pagina's wat sneller laden), maar wel belangrijk voor de stabiliteit en veiligheid van Eet.nu in de toekomst.

    Nadat we deze updates hebben voltooid gaan we weer kijken naar features zoals bijvoorbeeld de duimpjes.

  • Arnaud de Klerk

    Als ik kijk naar wat er nu gebeurd bij https://www.eet.nu/bergen-op-zoom/saus, kan het kloppen dat de weging van de duimpjes inderdaad is aangepast?

    Ik zie overigens dat Lies K (15 juli & 16 juli) 2 accounts heeft gebruikt voor zowel een recensie als een duimpje ;-)

  • An

    Lies K heeft zowel voor het duimpje als voor de recensie hetzelfde e-mailadres gebruikt. De recensie was echter nog niet gekoppeld aan het account, vandaar dat het er wat gek uit zag. Dit is inmiddels aangepast.

    Wat de weging van duimpjes betreft is het zo dat we momenteel recensies kunnen omzetten naar een duimpje. Daardoor staat bij sommige duimpjes nu ook tekst en zijn andere cijfers mogelijk dan 4x10 of 4x1. Als je meer uitleg wilt over de weging, denk ik dat Gerard of Tom-Eric best even reageren ;-)

  • An

    De recensie en het duimpje staan allebei nog op de restaurantvermelding, terwijl ze nu wel allebei aan hetzelfde account gelinkt zijn. Op het account zelf staat het wel goed. Ik heb het even doorgegeven, want dat is niet helemaal de bedoeling

  • Arnaud de Klerk

    Hoi An,

    Bedankt voor de uitleg. Ik doelde inderdaad eigenlijk vooral op het feit dat er best veel duimpjes omlaag worden gegeven momenteel, maar de impact op het totaal cijfer relatief lijkt mee te vallen in vergelijking met het verleden :)

  • Gerard

    De onderlinge weging is niet aangepast of zo. Een recensie weegt 5 keer zo zwaar als een duimpje. Het is wel zo dat hoe meer recente beoordelingen een restaurant heeft, hoe minder een nieuwe beoordeling effect zal hebben op het eindcijfer.

  • Arnaud de Klerk

    OK, bedankt voor de uitleg :)

    Even terug komende op de situatie bij Saus (https://www.eet.nu/bergen-op-zoom/saus). Eigenlijk is het een beetje karma voor de eigenaar van Saus, maar even mijn gevoel opzij zettende lost Tripadvisor dit wel netter op:


    Bericht van Tripadvisor

    We hebben het plaatsen van nieuwe beoordelingen voor deze vermelding tijdelijk stopgezet vanwege mediaberichten over een recente gebeurtenis die voor een toestroom van beoordelingen zonder persoonlijke ervaringen heeft geleid. Als je wel een persoonlijke ervaring bij deze gelegenheid hebt gehad, kom dan weer snel terug. We kijken uit naar je beoordeling!


    Google lijkt nieuwe reviews ook gesloten te hebben.

  • An

    Het is een situatie die gelukkig niet vaak voorkomt en dit keer hebben we er geen apart forum topic aan gewijd. Desondanks hanteren we wel een gelijkaardige aanpak als een aantal jaren geleden.

    Gisteren is er met name een extra strenge controle geactiveerd, waardoor nieuwe recensies voor SAUS enkel zichtbaar worden ná deze controle. Duimpjes staan we wel toe, omdat ze veel laagdrempeliger zijn en in principe geen restaurantervaring vereisen. Ze tellen daarom minder zwaar mee dan recensies. Op deze manier hebben onze bezoekers alsnog de kans om hun mening over het restaurant te uiten. "Frauderende duimpjes" worden uiteraard wel verwijderd.

  • Arnaud de Klerk

    Dan vind ik Tripadvisor correcter in deze. Maar goed, dat is slechts mijn mening.

  • Gerard

    Over duimpjes hoeven ze niks te besluiten, want dat concept kennen ze niet eens.

    Ze staan geen enkele recensie meer toe bij dit restaurant. Ook niet van mensen die niks van situatie weten en daar gewoon hebben gereserveerd en gegeten. Onschuldige bijstanders zeg maar. Die wil ik niet de dupe laten zijn van een veel te zware maatregel enkel omdat het anders teveel werk zou zijn om spam tegen te houden.

  • Arnaud de Klerk

    Duimpjes kennen ze niet, dat is waar. Maar waarschijnlijk zijn 90+% van de duimpjes die de afgelopen 3 dagen bij Saus geplaatst zijn van mensen die er nooit geweest zijn en na het lezen van een 2-tal posts op Dumpert de weg naar eet.nu hebben gevonden. (Ja, eet.nu wordt genoemd bij de reacties van deze posts op Dumpert).

    Principieel vind ik dit niet correct. Zeker omdat jullie EET.NU heten en een website hebben over eet-ervaringen. Nu fungeren jullie bijna als een verlengstuk van Dumpert/Geenstijl waarbij wat "reaguurders" hebben huisgehouden bij de pagina van Saus. Nu is dat jullie keuze en ook jullie goed recht. Ik had eet.nu anders ingeschat.

    De reden die je noemt ("onschuldige bijstanders") slaat overigens kant nog wal. 7 recensies in de afgelopen 8 maanden staat niet in verhouding tot de hoeveelheid recensies die er nu zijn in 72 uur. Men moet wel uitermate naïef zijn om te denken dat er ook maar één recensie/duimpje welke er de afgelopen 3 dagen bij zijn gekomen er ook gekomen zouden zijn zonder deze media-aandacht. En zelfs de "recensies" van de afgelopen dagen durf ik gerust twijfelachtig te noemen. En zgn. ervaring is zo geschreven.

    Feitelijk draai je de situatie dus nu om: Je hebt liever 30 fake ervaringen ipv het risico 1 echte ervaring te missen. Tja... keuzes... Maar het zou de mijne niet zijn.

  • Tom-Eric

    Het idee van duimpjes is ook wel dat je je mening over een plek kan geven, ook wanneer je er niet bent geweest. Dat is ook waarom we ze een stuk minder zwaar meewegen. Ik denk wel dat we in situaties zoals deze misschien daar nog iets aan kunnen tweaken. Ik zou niet willen dat mensen hun mening niet kunnen geven, maar ik denk wel dat we de weergave kunnen aanpassen.

    Wat we bijvoorbeeld kunnen doen is al die duimpjes bundelen in één element dat visueel ongeveer de plaats inneemt van 1 of 2 normale duimpjes en dat je kan openklikken om alle losse meningen te zien. Ik vind het zonde om daar development tijd aan uit te geven, omdat het een situatie is die eens per twee jaar ofzo voorkomt, maar misschien is dit wel iets waar we naar moeten gaan kijken. Ik zou dan ook wel iets willen doen met de weging van die gebundelde duimpjes.

    Ik denk dat we hier na het weekend nog even naar gaan kijken, maar als we er iets mee gaan doen, dan moeten we wachten tot onze designer terug is van vakantie, en dat is pas over een paar weken.

  • Arnaud de Klerk

    Die duimpjes zijn in de basis ook een mooi iets: Het is heel laagdrempelig en een mooi alternatief voor de 4 x 1 ster (alles is K**) of 4 x 10 ster (Fantastische avond gehad!) type recensies.

    Maar dit soort uitwassen, waarbij een recensie platform wordt "misbruikt", zou ik gezien de lage frequentie voor een andere oplossing opteren. Maar mijn principes zijn blijkbaar wat anders dan die van eet.nu.

    BTW... Don't get me wrong: eet.nu is jullie platform met jullie regels. Ik ventileer de mijn mening wel, maar mijn mening is ook alleen maar mijn mening. Ik ben echt niet boos en/of gefrustreerd, dus til er ook allemaal niet te zwaar aan. Maar een mens mag altijd hopen ;-)

  • Tom-Eric

    Ik vind het niet perse misbruiken van een recensie platform. Persoonlijk zou ik niet willen gaan eten bij dit restaurant door wat er heeft plaatsgevonden, en in het verleden zijn er ook restaurants geweest die bijvoorbeeld mensen met een hulphond de deur weigerden of racistische uitspraken deden. Allemaal restaurants die ik als gast zou willen vermijden.

    Ik ben daarom blij dat zo'n gebeurtenis als deze in ieder geval wel zichtbaar is op Eet.nu, zodat ik daar zelf beter over geïnformeerd kan worden. Ik denk echter ook dat we op dit moment wel tekort doen aan het geven van context, dus daar wil ik wel aan werken.

  • Arnaud de Klerk

    Ik weet het niet. Je begeeft je dan wel op glad ijs. Net als die discussie welke hier boven wordt aangehaald over De Admiraal in Harderwijk. Daar heeft één personeelslid in haar vrije tijd inderdaad op zijn zachtst gezegd een domme opmerking gemaakt. Moet dan zo'n tent volledig door het slijk gehaald kunnen worden? Ik mag het hopen van niet. Maar waar ga je dan wel de grens leggen?

    Bij Saus vind ik het eerlijk gezegd op zich niet erg: Die eigenaar verdient in principe wel wat er nu gebeurd. Maar ik kijk liever naar het principe dan naar één specifiek geval.

    Kiest Tripadvisor dan wellicht voor "de makkelijke" oplossing? Misschien wel. Maar ik vind deze meer correct dan die van eet.nu.

  • Arnaud de Klerk

    Ik merk net dat je nog duimpjes kan geven bij gesloten restaurants.

  • Chris

    Hoi Arnaud, klopt! Je kunt ook recensies plaatsen bij gesloten restaurants, maar daarvan wordt een aardig deel afgekeurd (hoewel lang niet allemaal). Duimpjes kunnen inderdaad ook. In principe hebben duimpjes en recensies bij een gesloten restaurant natuurlijk veel minder "effect" dan bij een gesloten restaurant, dus ik zie er ook niet direct een probleem in.

Volg deze dialoog via e-mail

Onderwerpen

Markdown

Om opmaak toe te voegen aan een topic of reactie kan je gebruik maken van Markdown.