Wat te doen als restaurant een nieuwe naam krijgt?

  • Gerard

    Het komt regelmatig voor dat een restaurant een nieuwe naam krijgt bij Eet.nu.

    Wellicht zijn ze dicht geweest, dekt de nieuwe naam beter de lading, is het oude restaurant failliet en komt er een nieuwe uitbater op dezelfde locatie. We zelfs een keer gehad dat een restaurant zijn naam moest wijzigen vanwege een merknamen dispuut.

    Wij gaan er vanuit dat een bezoeker van Eet.nu een restaurant aan zijn naam herkent. Een nieuwe naam is dus een nieuw restaurant. Wij zetten de oude vermelding op gesloten. Maken een nieuwe vermelding onder de nieuwe naam en verwijzen van de oude vermelding naar de nieuwe vermelding. Zo kun je als bezoeker nog steeds het restaurant vinden onder de oude naam en kom je toch terecht op de nieuwe vermelding.

    Bij Eet.nu staat de bezoeker altijd voorop. Dit levert ook nog wel eens strijd op met restaurateurs. Als er namelijk niks is veranderd aan een restaurant behalve de naam, is het dan wel eerlijk dat hij zijn cijfer en recensies "kwijt raakt" doordat er een nieuwe vermelding komt?

    Wanneer vinden jullie dat er een nieuwe vermelding moet komen? Het lijkt nogal een grijs gebied.

  • Tom-Eric

    Ik kan me een handjevol uitzonderingen bedenken waarbij de restaurateur een nieuwe naam moest nemen dankzij een gerechtelijk bevel. Denk bijvoorbeeld Ivy die hernoemd is naar FG Restaurant omdat de merknaam "The Ivy" Europees vastgelegd bleek te zijn.

    In dit soort specifieke gevallen zou je ervoor kunnen kiezen om de recensies mee te nemen naar de nieuwe vermelding en een kleine opmerking te plaatsen bij de "gesloten" vermelding waaruit blijkt dat het enkel een naamswijziging is wegens een gerechtelijk bevel.

  • adriaan

    Dan heb je nog de restaurants die ondanks een nieuwe eigenaar met andere chef toch dezelfde naam behouden.

    In dit geval mogen van mij de oude recensies ook apart (los gekoppeld) vermeld worden.

    voorbeelden:

    Fuik

    Hofstee

    het Lieve leven

  • Tom-Eric

    @Rob: In principe hebben we in de database wel de link tussen een nieuw restaurant en een oud (gesloten) restaurant op hetzelfde adres. We maken geen link van het nieuwe naar het oude adres, maar andersom wel zodat je in ieder geval kan zien wat er met een gesloten restaurant is gebeurd. Ik weet ook niet of de normale bezoeker daar baat bij heeft en ik vrees dan ook voor verwarring als we teveel irrelevante informatie tonen.

    Je kan in ieder geval met de zoekfunctie op Eet.nu zoeken naar het adres van een restaurant en alle voorgangers vinden.

    @Adriaan: Als gast maakt het mij niet uit wie de chefkok of de eigenaar van een restaurant is. Voor mij is het veel belangrijker dat hetgeen wat ik ervaar van goede kwaliteit is. Dat is de sfeer, de bediening, de smaak van het eten en natuurlijk wat het mij kost.

    Er zijn een aantal restaurants waar je wellicht zou gaan eten omdat je gerechten van een bepaalde chefkok wilt proeven, maar ik denk dat je Eet.nu niet gebruikt om die restaurants te vinden aangezien je van te voren al weet welke restaurants dat zijn.

  • Gerard

    Waar het voornamelijk om gaat is de herkenning van een restaurant. we gaan er vanuit dat je een restaurant herkent aan de naam en in je hoofd hang je bepaalde eigenschappen aan die naam zoals lekker, gezellig, vriendelijk personeel, whatever.

    Als een restaurant van naam wijzigt, maar verder niks wijzigt, dan herken je het restaurant toch niet meer. Je kunt dan niet zeggen we zijn wezen eten bij 'Chez Carlos', want 'Chez Carlos' bestaat niet meer en heet nu anders.

    Ik ben zelf niet een erg ervaren restaurantbezoeker. Ik weet zelden wie de eigenaar of kok is. Ik bepaal hoe ik een restaurant aan het eten dat ik krijg en glimlach van het personeel en herken het aan de naam. Als ik een voor mij bekend restaurant zoek op eet.nu, dan zoek ik de naam, dus hernoemen van de oude vermelding waarbij de oude naam verdwijnt is geen optie.

    Een nieuwe vermelding maken als de naam hetzelfde blijft is ook wat raar. 'Meds' is gesloten op deze locatie zit nu 'Meds' lijkt me verwarrend voor bezoekers. Die snappen dat toch niet?

    Een restaurant heeft ook een bepaalde lifecycle. Het personeel is bijvoorbeeld onervaren en de cijfers geven dit aan. Je wisselt wat om dit te verbeteren en de cijfers gaan omhoog. Dat kun je dan terug zien in de trendlijn die we naast de recensies tonen.

    We gooien ook geen recensies weg, want de recensies zijn een onderdeel van de geschiedenis van een restaurant. Als er dus geen naamswijziging is, dan komt er geen nieuwe vermelding en blijven de oude recensies staan. Een nieuwe eigenaar kiest er ten slotte voor om de zaak onder dezelfde naam voort te zetten en daarmee ervoor te kiezen om te beginnen met de bestaande mening van oude gasten.

    Volgens mij is het dus wel duidelijk wanneer er een nieuwe vermelding moet komen, maar niet helemaal wanneer je de oude recensies mee zou nemen naar de nieuwe vermelding.

  • adriaan

    @Tom, iedere chef heeft zijn eigen signature. De gerechten die op tafel komen zullen bij een wijziging van de chef anders zijn. Zo is bv. bij het Lieve Leven de stijl veranderd van brasserie naar haut cuisine.

    Ik ben bv. ook nieuwsgierig naar Ryan Bahadoer die per 1 dec. 2013 chef is geworden bij Jiu.nu

  • Tom-Eric

    @Adriaan, dit is alleen iets wat relevant is bij toprestaurants. Als de brasserie in het centrum een andere chefkok krijgt merkt de consument dat doorgaans niet.

  • adriaan

    @Tom, daar heb je i.d.d. wel gelijk in. Hoewel ik wel een keer een grote wijziging bij de chinees (Wah Sing Tilburg) heb meegemaakt.

  • Gerard

    Een restaurant kan wel heel ander eten serveren met een nieuwe chef, maar als de naam niet wijzigt kunnen we geen nieuwe vermelding maken.

    In dat geval kun je het zien aan het verloop van de cijfers die we in een trendlijn weergeven. Ook laten we oudere recensies minder zwaar wegen zodat de trend zich sneller aanpast aan de nieuwe meningen.

  • Rianne Dekker

    Wat ik me dan afvraag, als ze een nieuwe 'schone' vermelding willen: waarom heeft de eigenaar dan niet gekozen voor een nieuwe naam? Je wil bekend komen te staan om dat wat jij presteert, niet om wat de vorige eigenaar presteerde. Ik hoor vaak dat een naam wordt behouden, 'omdat het bekendheid heeft in de regio'. Ik vind dan dat je ook moet accepteren dat er online óók een imago aan vast zit en de recensies representeren deze. Zowel in het echte leven als online kun je een imago niet zomaar uitvagen. Als je echt met een schone lei wil beginnen qua imago is naamsverandering denk ik een belangrijk punt. Als een naam nou behouden moet worden vanwege monumentaal pand, erfgoed of weet-ik-veel-wat, dan vind ik dat er misschien een uitzondering gemaakt kan worden.

    @Rob: Wat bedoel je met analyses? Wat voor analyses?

  • Gerard

    Een naamswijziging bij de KvK is snel gepiept. Je kunt een zogenaamde alias aanmaken. Bij een bank is het ook geen probleem als je ze laat weten dat het hetzelfde bedrijf is onder een andere naam. Wij hebben hier in elk geval nooit problemen mee gehad.

    Het kost inderdaad wel werk, tijd en geld om een naam aan te passen. Het oprichten van een nieuw concept zal ook altijd veel tijd, geld en moeite kosten. Wellicht kun je de lasten verminderen door de naam niet te wijzigen. Dit heeft echter nog andere effecten naast lastenverlichting en de afweging moet je denk ik zorgvuldig maken.

Volg deze dialoog via e-mail

Onderwerpen

Markdown

Om opmaak toe te voegen aan een topic of reactie kan je gebruik maken van Markdown.